banner_onas

logo dlouheDivadlo přežívá v rukou ochotníků – Matěj X. Žito (10.3.2007)

Staré rčení „divadlo žije“ může budit falešný dojem, že jeho naplnění se projevuje vyprodanými sály velkých divadel uvádějících stále dokola ty samé klasiky, jejichž nejvděčnějšími diváky jsou především rentiéři a zástupci nevyhraněné střední třídy, kterým nejde ani tak o umění jako o zábavu.

„Skutečný život“ divadla mi dýchl za krk po nedávné derniéře hry ochotnického divadelního spolku SUUD. Dva členové souboru vprostřed afterparty spontánně představili své vlastní etudy a celou společnost tak naprosto bezprecedentně pobavili. Divadlo in natura.

SUUD, tedy Soubor unikátně unylých divadelníků, existuje na ochotnické bázi de facto již od roku 2000, kdy vznikl jako herecký kroužek studentů Gymnázia třída Kapitána Jaroše. Od té doby zpracoval a (především na prknech brněnské Barky) představil již deset her a prošel řadou nejen personálních proměn, a to včetně změny jména z původního Divadelní souboj. Post režiséra, původně obsazený tehdejším učitelem Ivo Řondíkem, nyní zastává Kateřina Petrášková.

Ta užívá při výběru her ojedinělou metodu – volbu provádí na základě charakteru postav a jejich kompatibility s výrazem herců souboru. Poslední hra Vraždičky, dílo výrazné postavy dramatu a legendy světového komiksu Julese Feiffera, je jednou z nejnáročnějších látek, s níž byli herci doposud konfrontováni. Jedná se o hořkou sociálně kritickou tragikomedii ze 70. let psanou pod vlivem událostí války ve Vietnamu. Petrášková dodává, že hra je o pokrytectví U.S.A., paradoxu americké rétoriky, kontrastu proklamovaných hodnot a reality netečnosti, vlády peněz a násilí. S diváky to bylo složitější, někteří se vyjádřili přezíravě v tom smyslu, že dílo nepochopili. Z rozumnějších odpovědí Petr Jestřábek jako hlavní sdělení díla vnímá poučení, že štěstí člověka plyne pouze z přizpůsobení se většině. Smutné. Stejně jako fakt, přiznává Kateřina, že v zájmu zachování širší přízně diváků se snaží hry postavené na hlubokém sdělení střídat s hrami majícími za úkol především pobavit.

Dramatickou tvorbou nicméně výčet činností Katky Petráškové nekončí. Spolu se svým partnerem a zároveň nejvýraznější hereckou osobností SUUDu Robertem Vrbou tvoří autorsko-scénáristicko-režisérský tandem obzvláště plodné produkční filmové společnosti Founder Movies. Za dva roky existence stihli natočit již 8 nízkorozpočtových krátkometrážních filmů, další 4 (!) mají v současné době roztočené. Žánrově se jedná o široké spektrum čítající filmy romantické, akční, experimentální, expresionismus i horror. Právě s horrorem Nocturn Adorat vyhráli loňské kolo prestižní soutěže Brněnská šestnáctka. Krom toho jsou v několika kategoriích nominováni na cenu Zlatý Pomo, talentovaný Vrba se stává miláčkem české divadelní kritiky.

Nezbývá, než si přát, aby se takovíto lidé stali těmi vyvolenými, jimž souhra štěstí a vlivných kontaktů umožní se uměním živit. S jejich sympatiemi ke „druhé kultuře“ v Brně zastoupené například Divadlem v sedm a půl (a jeho nedávným neslavným koncem) to zcela určitě nebude cesta lehká.

 

Napsali o nás:

Rocky Horror Show
SUUD: soubor hledající nová témata
Rozhovor s Eliškou Petulovou
Audrey ještě nevečeřela
Chci žrát !!!
Poprask na laguně